Selasa, 17 Mei 2011

Nasihat Untuk Insan Yang Bergelar Wanita…..


Kenapa aurat wanita lebih banyak daripada lelaki?? Ini kerana syaitan akan menjadikan segala yang ada pada tubuh badan wanita sebagai satu senjata baginya untuk menggoda manusia supaya jatuk ke lembah maksiat.... Walaupun hanya sepasang telinga mahupun sehelai rambut cukuplah baginya untuk menggoda kita...

Aurat wanita juga adalah maruah diri baginya…  Ia adalah lebih mahal daripada segala-galanya.. Oleh itu syariat telah menetapkan supaya wanita menutup aurat yang dari hujung kaki sehinggalah ke hujung kepalanya selain daripada muka dan tapak tangannya.. 

Menutup aurat bukan sekadar menutuknya daripada tubuh badannya  dilihat oleh orang  yang juga bukan mahram tetapi ia juga mestilah tidak telalu sendat dan singkat yang boleh menampakkan bentuk badan wanita tersebut. Ini kerana ia juga boleh menjadi  senjata bagi syaitan untuk menggoda manusia.. Oleh sebab yang demikian para wanita diminta supaya memakai pakaian yang longgar yang tidak menampakkan bentuk badannya..

Sesetengah orang beranggapan dengan menutup aurau beliau tidak boleh berfesyen. Islam tidak larang wanita untuk berfesyen, tetapi berfesyen lah dengar cara yang betul, dengan mengikut syariat yang telah ditetapkan oleh Allah SWT….

Dikesempatan ini ku berharap tiada sesiapa yang terasa hati.. Ini kerana segala yang terkandung didalam artikel ini adalah sekadat nasihat dan tanggungjawab Ku sebagai seorang muslim, bukan untuk menyindir atau memburukkan sesiapa..  Diri ini sedar bukan semua wanita yang tidak bertudung itu adalah wanita yang tidak baik tetapi sebaik manapun wanita itu jika ia tidak menutup aurat ia tetap melalukan dosa dan melanggar apa yang diperintahkan oleh Allah SWT… RENUNGKANLAH...

Ps: Wahai Kaum Hawa yang dikasihi janganlah enkau menambahkan lagi dosa ku kerana terlihat aurat Mu, ini kerana cukuplah bagi ku untuk menanggung  segala dosa yang telah dilakukan oleh diri Ku… Kasihanilah daku dengan menutup segala Aurat Mu….. Sekian….

Firman Allah SWT di dalam Al-Quran: “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka…..” 
(Surah al-Nur : 31)


2 ulasan:

  1. Thankz... kepada sesiape yang telah membaca..
    diharapkan Artikel ini dapat membantu sedikit sebanyak di dalam kehidupan kita seharian... Amin...

    BalasPadam